הסטרטר, או בשמו העברי – מתנע, הוא החלק האחראי על הפעלת המנוע, ועושה זאת על ידי תנועת השתלבות בגלגל התנופה. המתנע עצמו נכנס לפעולה כאשר הנהג מסובב את המפתח ברכב, מה שמפעיל את מתג הפעולה להעברת אנרגיה מהמצבר לסטרטר. בשל חשיבות זו, מספיק מצב יחיד שבו הסטרטר תקול על מנת להשבית את הרכב כולו.
סוגי תקלות בסטרטר
ישנן כמה וכמה בעיות שיכולות להתפתח בסטרטר או בקרבתו, ניגע כאן בעיקריות שבהן:
- הסטרטר לא מניע – במידה ואין התנעה, ייתכן שמדובר בתקלה בסטרטר שאינו מצליח לסובב את המנוע. גם מצבים של צניחת מתח מהמצבר עשויה לגרום לבעיה זו.
- רעשי גריסה – מדובר בגלגלי השיניים שמתחככים זה בזה במתנע באופן לא תקין: כנראה בשל שחיקה או בלאי, ויש להחליפם.
- סטרטר פועל ואינו פועל לסירוגין – לעיתים מדובר בבעיה שמקורה במצבר ולעיתים בסטרטר שמגלה סימני בלאי ומצריך החלפה.
התקלות בסטרטר יכולות לנבוע מסיבות שונות, ביניהן רכיבי הסלילים, הסולנואיד, גלגלי השיניים, הקפיצים ועוד. תקלה אחת בהם תגרום לאי תפקודו של הסטרטר.
תקלה במצבר או בסטרטר – איך אפשר לדעת?
ישנם מספר סימנים המסייעים להבין האם מקור הבעיה בסטרטר או שמא במצבר הרכב. העיקרי שבהם הוא זיהוי מצב המתח החשמלי בכלל הרכב: כאשר מערכות חשמליות ברכב נדלקות בעוצמה חלשה (כגון רדיו, אורות וכדומה), בנוסף לסטרטר התקול. אז אפשר להניח שמדובר בתקלה במצבר.
לכן, בעת בעיה בסטרטר מומלץ לבדוק האם הרדיו או אורות הרכב עובדים כנדרש.
אז מה עושים?
לצורך זיהוי מקור התקלה יש לקבל את שירותיו של חשמלאי רכב מקצועי. במידה והבעיה אכן מצויה בסטרטר, לרוב ההמלצה היא להחליף את החלק כולו (ולא לתקן רכיבים בתוכו) כדי למנוע הישנותן של בעיות כאלו בעתיד הקרוב וכן לאפשר תפקוד תקין לרכב ללא חשש מתקלות ברכיבים נוספים, שכן סטרטר חדש אינו סובל מבלאי או שחיקה. ב-ACForCars אנו מספקים שירות אבחון תקלות, החלפה והתקנת סטרטר באופן מקצועי, כולל שירות עד הבית.