בקרת אקלים ברכב היא מערכת המיועדת “לאטמט” את השימוש במערכת המיזוג ברכב. הנהג מגדיר טמפרטורה ורמת לחות ובהתאם לכך המערכת דואגת לוויסות עוצמה, חום ומשתנים אחרים, זאת בשונה ממערכת מיזוג ידנית שבה בוחר הנהג ידנית את העוצמה ומידת החום/קור. מערכת בקרת אקלים ברכב מזכירה מאוד או מערכת המיזוג הביתית המווסתות את פעולת המזגן על-פי חיישן טמפרטורה ולחות.
אופן השליטה והאפשרויות הזמינות במערכת בקרת אקלים משתנות מאחת לשנייה. מספר הולך וגדל של רכבים כוללים מערכת בקרת אקלים מתוחכמת עם חלוקה לאזורים ותצוגה דיגיטלית – בדרך כלל במכוניות יוקרה.
מערכת בקרת אקלים ברכב: מבנה ואופן פעולה
המערכת מורכבת משני חלקים: חלק אחד משמש לשאיבת נוזל הקירור במערכת וחלק שני משמש כשסתום המיועד למנוע זרימת נוזל הקירור ובכך שומר על טמפרטורה יציבה. המערכת נשלטת על-ידי מחשב, המפעיל אוטומטית את החימום או הקירור, את המאוורר הפנימי, את חדירת האוויר החיצוני (או הפנימי) ואת כיוון שחרור האוויר בכיוונים שונים. המטרה היא לייצב את הטמפרטורה בפועל בהתאם לטמפרטורה הנדרשת. המערכת מפסיקה פעולתה כאשר מושגת הטמפרטורה הרצויה.
מערכת בקרת אקלים ברכב: יתרונות
המערכת דורשת כוונון ראשוני להתאמת פרמטרים בהתאמה לדרישות הנהג – תהליך שלאחריו אין יותר צורך להתעסק עם המערכת ועם וויסות תמידי של הפרמטרים. אופן זה מאפשר לנהג להתרכז בנהיגה, שהופכת נוחה ובטוחה יותר. בנוסף ליתרונות שבמערכת אוטומטית זו, צריכת הדלק הופכת חסכונית ויעילה יותר.
ההבדל בין מערכת בקרת אקלים למיזוג אוויר הוא בכך שמערכת בקרת אקלים ניתן לכוון בקפיצות בנות מעלה אחת, תוך שהיא שומרת על טמפרטורה יציבה וקבוע ברכב. לעומתה, מערכת מיזוג אוויר מחייבת הוספת אוויר חם, מה שמאלץ את המזגן לעבודה בתפוקה מקסימאלית כל העת.
איתור תקלות
על אף שמדובר במערכת הכוללת טכנולוגיה מתקדמת, עשויות להופיע בעיות ותקלות שונות. במקרה שאתם מבחינים בתקלה באחת או יותר מפונקציות המערכת, בחוכמה תעשו אם תיקחו את הרכב לבדיקה במוסך מורשה עם התמחות במערכות מיזוג אוויר מתקדמות לרכב. וודאו כי במקרה שעולה צורך בתיקון והחלפת חלקים, החלפים כולם מסופקים על-ידי יבואני רכב מוכרים המספקים חלקים מקוריים המתאימים לרכב שלכם.