מערכת מיזוג אוויר לרכב מאפשרת נסיעה נוחה לאורך כל הדרך ויוצרת סביבה נעימה בחלל הרכב. אומנם למערכת זו, כמו לכל רכיב אחר ברכב, ישנן נקודות חולשה שיכולות להוות כאב ראש למספר גדול של נהגים. טענה זו היא נכונה במיוחד בנוגע ללבה של מערכת מיזוג האוויר ברכב–המדחס.
כך, במערכת מיזוג אוויר סגורה, קירור של גז במאייד מתרחש באמצעות שינוי חד בלחץ: גז נוזלי בלחץ גבוה עובר דרך פתח צר ומתקרר באופן מידי. המשימה של המדחס היא להעביר את הגז ממעגל בלחץ נמוך, דהיינו מרדיאטור המעבה, למעגל בלחץ גבוה, משמע למאייד, עם דחיסה בו-זמנית שלו, ועלייה בטמפרטורה שלו. במעבה, הגז מתקרר ועובר למצבו הנוזלי, ולאחר מכן הוא נכנס שוב למעבה. זוהי הסיבה למה כינו את מדחס במערכת מיזוג האוויר בשם ה-“לב” שלה, ולכן חשוב להבטיח את פעולתו החלקה למען תפקודו התקין של המזגן. יחד עם זאת, המדחס נושא את העומס הכבד ביותר.
מדחס מזגן ברכב בעל מנוע בעירה פנימי
ברוב המקרים, מדחסי מזגן ברכבי בעלי מנוע בעירה פנימי מונעים באופן מכני על ידי גל הארכובה של המנוע.
- מדחסים בעלי מהירות סיבוב קבועה מחוברים ישירות לגל הארכובה דרך גלגלת, ומתחילים לפעול במקביל אליו. לפיכך, מדחס המזגן פועל במצב סרק כאשר המזגן כבוי, ורק כשהמזגן מופעל הוא מתחיל לשאוב ולספק קירור.
- מדחסים בעלי מהירות סיבוב משתנה מחוברים לגל הארכובה באמצעות גלגלת סולנואיד (מצמד אלקטרומגנטי), אשר מופעל רק עם הפעלת המזגן ובאחריותו להפעיל את המדחס.
המדחס ברכב היברידי
האפשרות האלטרנטיבית אל המוזכרות לעיל מכילה קבוצת מדחסים בעלי מערכת הנעה חשמלית עצמאית, שיכולים לפעול גם כאשר המנוע כבוי. ברכבים עם מערכת התנעה והשבתה אוטומטית משתמשים בדרך כלל במדחסים עם הנעה משולבת. בפרט, ברכב היברידי ניתן להתקין מדחס מזגן חשמלי נפרד ללא קשר ישיר למנוע הבעירה הפנימית, המקבל חשמל מהסוללה הראשית שנטענת באמצעות המנוע החשמלי ומערכת בלימה גנרטיבית.
כמו כן, ברכב היברידי מדחס המזגן יכול לקבל את הכוח להנעה ממנוע עזר (APU) הפועל כיחידת כוח עצמאית לצורך הפעלת מערכת מיזוג האוויר. יתרונות המבנה ההיברידי הזה הם בעיקר בשליטה טובה יותר במומנט שמעביר המדחס, הספק גבוהה יותר, יכולת בקרה אלקטרונית מתקדמת יותר על פעולת המדחס, ומניעת עומס יתר על מנוע הבעירה הפנימית.